Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paralela s úpadkem starého Říma??

23. 07. 2017 12:08:18
Národu místo odměrek obilí rozdělujeme štědré sociální dávky a jsme v situaci že za to už ani není vděčný. Je ukřivděný že je to málo. Namísto amfiteátru plného brutality nabízíme televizi. Brutalita sice až domů, ovšem až po 22h.

Čím dál víc mne napadají paralely dnešního světa se starým Římem. Nejsem historik, ale mohu říci toto:

Většina lidí má pocit, že kdyby nedošlo k pádu Římské říše, byli bychom dnes mnohem dále. Doba temna, neprosperity, úpadku vědění i umění nemusela nastat.

Někteří jdou dokonce tak daleko, že tento úpadek připisují křesťanství, přinášejícímu do otevřené společnosti prudérnost a oddělení se (odmítnutí) dosavadních "výdobytků" dějinného a společenského vývoje.

Svět mohl být dál. Římané byli údajně jen kousek od vynálezu parního stroje. Římané měli propracovaný právní systém. Římané měli znalosti, měli možnosti, měli blahobyt.

A pak přišla tma.

Ano, jistě. Jenomže takhle svět nefunguje. Římská společnost jevila nekončící známky vyčerpání, dekadence, ztráty motivace a ztráty morálních hodnot.

Běžným jevem byla brutalita, otevřená sexualita, machiavelismus (dávno před Machiavelim), nedůvěra a neochota. V běžném jazyce si to představuji jako zevšednění vět: Proč zrovna já? Nemohl by to udělat někdo jiný? Ať se přizpůsobí oni. Bližší košile než kabát.

Masy, které dávno přestaly být společensky přínosné, se podplácely brutálními hrami v amfiteátrech, rozdávalo se jim zdarma obilí, za které již ani nebyli vděční. Vedly se jistě nekonečné dikuse kolik by toho obilí mělo být, a proč ho dostává Septimus a ne Oktaviánus.

Armáda byla dávno profesionální, sestavená z žoldnéřů, protože římané zcela ztratili motivaci válčit. Nechtěli spát v příkopu prašné cesty a riskovat žívot pro hodnoty, které už nesdíleli a kterým nevěřili. Byli navyklí na pohodlí a blahobyt. Neuměli si předtavit, že by o ně mohli přijít, a to ani když jim stály hordy barbarů před branami.

Když pak barbaři pronikli dovnitř a plenili i samotný Řím, hledali chybu jinde. Ne u sebe. U politiků, u vůdců, u ostatních. Pořád ještě nebyli ochotni pochopit, že jejich svět končí. Že blahobyt končí. Že je konec. A že změnit by to mohli jedině oni, změnou přístupu.

Ti vnímavější a bystřejší nejspíš burcovali. Zoufale se snažili vyvolat nadšení, solidaritu a vlastenectví někdejší republiky. A nakonec to buď vzdali, nebo je to logicky svedlo dohromady s ostatními podobně smýšlejícími lidmi, hledajícími morální principy a vyšší cíle. Přivedlo je to ke křesťanství, do vznikajících křesťanských komunit.

Nastupující křesťanství nebylo jen temnem. Poučovalo o zahalení, poučovalo o ctnostech, podporovalo obrazoborectví, odsuzovalo dosavadní hodnoty a ničilo umění a stavby tyto minulé hodnoty representující, ale hlavně lidem nabídlo smysl. Smysl života, smysl snažení a morální základ. Křesťané byli ochotni pro víru umřít v amfiteátru, nekřesťané nebyli ochotni ani vzít meč a bránit na hradbách své město. Nekřesťané hledali vždy nějakou okliku, nějakou jednodušší a méně bolestnou cestu. Třeba dali barabarům peníze v domění, že odtáhnou. Nebo dali někomu jinému peníze, aby je vyhnal. Vlastně vše řešili pomocí peněz.

A teď ta paralela:

Křesťanství nás opustilo (jsme opustili). Jsme pohodlní, blahobytní zmlsaní. Chudým ve zbytku světa rádi zaplatíme, aby zůstali doma. Nebo zaplatíme jiným aby je tam drželi. Kdyby nás někdo napadl, třeba vojensky, zavoláme ameriku. Nebo bychom nejraději zase někomu zaplatili ať to vyřeší. Volit nechodíme (čím dále méně), ale politici můžou za vše. Kdyby náhodou politici v americe naši záchranu neukecali, můžou za to oni. Někdo nás zradil.

Morální hodnoty nejsou. Jedinné kritérium jsou peníze. Mladí už prý nechtějí tak pracovat, chtějí si užívat.

Běžným jevem je brutalita, otevřená sexualita, machiavelismus (dávno po Machiavelim), nedůvěra a neochota. V běžném jazyce se to projevuje jako zevšednění vět: Proč zrovna já? Nemohl by to udělat někdo jiný? Ať se přizpůsobí oni. Bližší košile než kabát.

Národu místo odměrek obilí rozdělujeme štědré sociální dávky a jsme v situaci že za to ten národ už ani není vděčný. Je ukřivděný že je to málo. Když přidáme, budeme ve stejné situaci za rok znovu. Zase to bude málo.

Namísto amfiteátru plného brutality nabízíme televizi. Brutalita sice až domů, ovšem až po 22h. To je ten pokrok.

Nějak se nemohu zbavit dojmu, že musí přijít nějací "noví křesťané", skupina, nejspíše náboženská, která nám poskytne morální podklad a smysl bytí.

Jen doufám, že těmi "novými křesťany" nejsou muslimové a islám. Doba temna by pak mohla trvat i déle, než tomu bylo po pádu Říma.

Autor: Pavel Vávra | neděle 23.7.2017 12:08 | karma článku: 37.48 | přečteno: 1429x

Další články blogera

Pavel Vávra

Husiti a islamisti - paralela sociologicko historická

Ptáte se co chci srovnávat? Ano, čtete správně - husity s islamistickým terorem. Je tu jen jeden jediný rozdíl. 600 let

26.9.2017 v 18:00 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 921 | Diskuse

Pavel Vávra

Motivy vlezdozadnicismu mazačů křížů

Smazání křížů z jogurtu je nepochopitelný vlezdoprdelismus. Může se "marketingově" vyplatit alespoň u "cílové skupiny"? - Tedy těch, co nevyrostli pod kříži?

8.9.2017 v 18:01 | Karma článku: 30.34 | Přečteno: 871 | Diskuse

Pavel Vávra

Svoboda slova = zbraň teroristy

Při vší úctě k mrtvým či raněným, při vší úctě k jejich pozůstalým, nestalo se skoro nic. Tedy nám, ani naší společnosti. Stalo se mnoho našemu strachu, ale ne tím hrozným činem, ale mediální kampaní a tím humbukem kolem.

21.8.2017 v 7:05 | Karma článku: 21.47 | Přečteno: 2078 | Diskuse

Pavel Vávra

Báseň lásková 1

Rozhodl jsem se zveřejnit několik básní a hrozně mě štve, že to nejde pez perexu a nadpisu. Prej sem musim něco napsat:-( Podle mě je nejlepší si ale přečíst přímo tu báseň. Ať se Vám líbí:-)

10.8.2017 v 18:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 73 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Josef Hejna

Futro šikmookého hokynáře

Před volbami do poslanecké sněmovny jsem měl dva tiché sny. Nesplnil se žádný, ale čekal jsem to. Hokynaření s emocemi většinou zabírá, bohužel.

22.10.2017 v 12:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Simona Podlipská

Uhodněte nejvýnosnější povolání v Čr - vysoké příjmy a nemusíte platit daně.

Je to jednoduché. Je to naprosto legální, nemusíte z výdělků platit daně i když máte velmi nadstandardní příjmy a stát vás ještě bezproblémů dotuje - platí za vás zdravotní pojištění a také dává příspěvek na bydlení a další dávky.

22.10.2017 v 10:22 | Karma článku: 18.39 | Přečteno: 538 | Diskuse

Jaroslav Čejka

Co bych teď udělal, být Andrej Babiš

Především bych koupil dvě bedny šampaňského a jednu z nich bych poslal Bohuslavu Sobotkovi a druhou Miroslavu Kalouskovi jako poděkování za své volební vítězství, protože jestli se o ně někdo opravdu zasloužil, byli to ti dva.

22.10.2017 v 10:19 | Karma článku: 19.57 | Přečteno: 693 |

Pavel Vrba

To ale máme po volbách zděšení a můžeme si za to sami.

A obávám se, že nejen za ty letošní. Ty mě spíše utvrzují v názoru, že jen a jen sklízíme pomyslné ovoce z předcházejících let. A co je horší, společnost je rozdělena.

22.10.2017 v 10:08 | Karma článku: 19.30 | Přečteno: 764 | Diskuse

Aleš Vavřinec

Setkání s dítětem, které mi změnilo život

Ležel jsem na posteli a četl si knihu. Bože jak dlouho jsem to nedělal. Jen si číst. Jen ležet v takovém zvláštním tichu a klidu. Prokousávám se příběhy. Střídavě na mě jde pláč a radost. Ty příběhy moc dobře znám. Jsou jak z ...

22.10.2017 v 7:25 | Karma článku: 4.40 | Přečteno: 176 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 23.90 Průměrná čtenost 608

Jsem architekt, sledující a nelhostejný k tomu co se kolem něj děje. Nechci být součástí mlčící většiny. Nechci žít v bublině. Chci mít názor, který si udělám sám.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.